http://pekap2010.blogspot.com/

PERSERTA BERGAMBOR RAMEI BERSAMA YDP YBHG DATOK SULAIMAN IBRAHIM SELEPAS PERTANDINGAN.





http://pekap2010.blogspot.com/

9 ulasan:

  1. as.kum,tolong daftar jadi ahli,
    zakaria abdullah.kp.530116-06-5251,
    lailawati bt wahid kp 591002-06-6498,
    kg cherang budu.hp;019-9916362,
    zeckuk.lpskl.com.my

    BalasPadam
  2. pak andak ya cherang9 Februari 2010 10:40 PTG

    dicadangkan tahun 2010 adakan jamuan hariraya puasa/haji diadakan dikg.budu,jadi sambilan kita mengeratkan saliturahim antara ahli juga kita bolih menjemput juga warga emas dan veteren juga anak muda warga budu yang belum masuk ahli menjadi ahli ''pekap''/ikatanbudu ini.
    jika nak meriah lagi masing masing bolihlah membawa kuih mueh,lemang juga rendang.pase ape lain tangan yang membuat lain kita dapat rasakan,
    kalau jumlah ahli kita 100 orang kita dapat rasakansekurangkuarang 50 jenis masakan/jitarasa,contoh rendang daging kerebau lah,kueh lah,dll.fikir fikirkan lah sendiri,ini cuma cadangan kaweh aje.ajk jangan maroh weh.

    BalasPadam
  3. sape yg xg ahad 2 memang rugi...
    sy cadangkan aktiviti seperti ini diteruskan untuk masa akan datang...tidak rugi rasanye kita mengeratkan lagi silaturahim sesama kite...
    arina (Group bkt.bangkong/kump. paling ceria)

    BalasPadam
  4. as.kum,kpd semua ahli ikatanbudu mari kita fikir2kan mcmana nak meningkatkan ekonomi ,melalui ikatan cth tubuhkan koperasi mini market,atau pasaraya tak mustahil,bengkel kereta motor,homestay,lembu daging,lembu susu,kambing kg,kmbg borr dan kolam ikan dipaya terbior utk pesta mmcing,tanaman rumput gula,tnman sayoran dipaya terbior yg ratarata paya dari cherang ke terap,paya dari kipas kecil kipas besar keterap,dijerning,diempau,diradai smkpgas sampai kebudu,dibeluan sampai keempau,lubukhet,dekat seberang teka sampailubuk besar,paya sbrg kubur kg budu bkt nangka.kuala kemahang,kemahang,tgbesor,jerangsang,benta,jerkoh,atok, ulu atok,dll tempat yg tak muat dictat,semua paya penuh rumput benta,moh kita fikir2kan lah bersama weh,sapesape yg ada model bolehlah melabor besor kita yg model ciput ini laborlah ciput,contoh 1 syer atau saham rm100,10 syer rm1,000,100 syer rm10,000,nanti thn kedua jika ada untg bonos ikut syer masing2 lah weh,macmana cadangan kaweh ni ahli setuju ke tidak,dgn ini ahli yg mntp dikg dapat kerja mshok pulus juga ikatan plk msk tbg.dgr cerita klau tbh koperasi blh pinjam sampai rm50,000,tah ye entah tidak wallahuallam.

    BalasPadam
  5. Wksalam pada sdra/i yang memebri komen membina...terima kasih banyok2, AJK akan mengambek maklum dengan cadangan yang diberikan. i. Komen akan mendaftarkan Nama Ahli Baru yang berminet nok joint.
    ii. AJK akan membincangkan cadangan Membuat Jamuan Hari di Kg. kita sana.
    iii. Untuk makluman semua, YDP PEKAP mememng ada cadangan untuk akan mengadakan Program Jamuan Makan2 ini...kita tunggu tindakan YDP PEKAP.
    iv. Tahniah kepada Kumpulan Bukit Bangkong..tak sesia2 Managernya Sdra Zaili mendapatkan Jurulatih Pro...heheheh. tak delah Bergurau jerr.. Tahniah kpd Kumpulan Ceria ini....ia manikan nama Kg. Budu dalam Dewan Boling tuu!!!.
    v.KOPERASI PERSATUAN KELAB ANAK-ANAK WATAN sudah lulus. Hj. Nuar Deraman Kg. Napel telah memberitahu AJK, langkah kita seterusnya menentukan Syarat2 berapa ringgit patut kita kenakan kepada Ahli nanti. AJK akan mesyuarat tak lama lagi.

    TK banyok2 kpd sdra/i yang memberi komen.

    BalasPadam
  6. pak andak ya cherang13 Februari 2010 6:52 PG

    as.kum,kaweh nak beri pandangan kalau nok ajk ikatanbudu ramei cuba lantik dua orang wakil satu kg,sorang lelaki sorang lagi wanita,contoh cuba kita ambil wakil ajk kg terap,yg mewakili kg cherang,bkt gayang,tg geris,pulau buah keras,ulu budu,bukit lada,lebok,kipas kechik,kipas besar.begitu juga lain lain ajk yang dilantik mewakili kg kg kechik,lantik le dua wakil yg bolih membuat kerja juga menyampaikan maklumat serta menambah ahli dari kg masing2 dari masa kesamasa,jgn maroh weh ini cuma pandangan kaweh aje kerana ini kuasa pengerusi ikatanbudu dan ajk induk mereka, terima kasih .

    BalasPadam
  7. as.kum,didalam kita ahli ikatanbudu terutama ahli yang telah berjaya kepuncak menara gading serta telah menikmati rezeki yang melimpahruah olih allah saw,alhamdulillah,tetapi jangan kita lupakan anak anak ikatanbudu yang akan berjuang nnok kepuncak itu melalui upsr,pmr,spm yang kini dlm jajahan ikatanbudu termasuk ler sek keb budu,sek men pglima garang abdul samad budu,sek keb benta,sek men keb benta,sek keb chat,sek keb kemahang,sek keb tg besar,sek keb jerangsang,dll sek disekitar amat memerlukan bantuan apa yang patut dibantu terutama dari segi pembelajaran mereka yang diluar bandar banyak kekurangan mereka darisegi ketidakmampuan ibu bapa membeli kechangihan peralatan teknologi terkini dan kita abang abang,kakak kakak,pakcik pakchik atok atok sepatutnya memikirkan bagaimana ikatanbudu ini dapat menolong serta membantu anak anak yang ingin berjaya ini samada bantuan apajua asalkan tidak menyusahkan penjaga atau ibu bapa murid ini bagaimana mereka nak skore 5a,9a,didalam result mereka nanti.contoh pada pandangankaweh ler yang ikatan mesti tubuh biro kebajikan atau biro pelajaran bagi memberi bantuan percuma tusyen kepada pelajar pelajar ini,bantuan peralatan yang canggih jika kita mampu,bantuan pakaian sekolah dan bantuan pakaian harian yang terpakai yang tidak dipakai lagi olih anak anak kita tetapi masih ok atau yang mampu bolih ler support pakaian baru,bantuan juga sumbangan kewangan kepada anak keluarga yang susah dikampung kita jika tak dapat bagi bulan bulan pun kita bagi pada masa yang sangat sangat diperlukan aje setahun sekali ke,jangan maroh weh ini cuma pandangan kaweh aje.janji kita hulur tangan kanan tangan kiri tak tahu,inshaallah allah akan catitkan markoh sebelah kanan kita,sama sama ler kita fikirkan,wallahualam bilsawab.

    BalasPadam
  8. klu nk tau group bkt bangkong 2 adalah anak2 buah sdri zaili...jgn mara...nnt jgn lupa wt lagi...seronok giler!!!!!

    BalasPadam
  9. Wksalam Sdra/i..dan Kekanda Pak Andak Ya)yang dihormati,
    Terlebih dahulu saya selaku Setiusaha Kelab Anak-anak Watan di Ibu Kota mengucapkan berbanyok2 terima kasih kerana melawat Blog Ikatanbudu yang kita sayangi ini. dan terima kasih juga kerana memnberi pandangan yang bernas dlm ruangan ini.
    Terlebih dahulu mohon maaf dgn tulisan ini jika sekiranya agak terkasar. Melihat kepada komen diatas, saya akan cuba menjawap beberapa persoalan yang dikira penting untuk kita orang Budu dikongsi bersama.
    i. Untuk makluman sdra/i Ikatanbudu merupakan satu pertubuhan yang kerdil dan baru setahun jagung nak hidup...tapi walaupun begitu kami faham ianya menjadi harapan yang besar kepada sdra/i utk kami menjayakan beberapa program yang agak besar...Inshaallah kami akan mencuba sedaya upaya kami, tetapi kami perlu berhati2 dalam langkah kami merancang dan melaksakan sesuatu aktiviti besar diluar Sempadan kami kerana kami bimbang ianya nanti akan menjadi satu isu yang boleh memcahkan keharmonian kita selama ini, dan kami bimbang nanti orang menganggap kami seolah2 ingin bersaing dengan Persatuan2 yang lebih besar daripada kami. Sesungguhnya Ikatanbudu ditubuhkan adalah sebagai "Wadah" (Alat) untuk kami di Ibukota dan Bandar lain serta Sdra/i darpd Kampung bertemu, mengeratkan silatulrahim, bantu membantu serta tolong menolong jika diperlukan. Maklumlah bila dah berjauhan dgn sdra mara drpd Kg. kome perlu ada satu persatuan yang kuat utk kome menlepasi rintanagn dan halangan2 didalam bandar Besar yang mencabar ini.Jadi, dengan adanya Ikatanbudu ini dalam Kotaraya ini, sedikit sebanyok kome dapat berinteraksi atau berberhubung melalau SMS, EMAIL, FACEBOOK, TALIPON dll agar semangat 1Budu bergotongroyong (berderau) dikekalkan terutamanya dalam kerja2 kenduri ataupun Kematian dll. Walaubagaimanapun kome amat beresor hati jika sekiranya sdra/i daripada Kampung bersama2 membantu serta menjayakan apa juga program yang akan dilaksanakan dimasa akan datang atau yang lepas2, kami mengalu2kan kehadiran sdra/i drpd Kg. Jadi kome buat masa ini belum boleh lagi melaksanakan beberapa perancangan besar yang dicadangkan oleh Kekanda saya hormati ini, kami bimbang akan berlaku pertindihan kuasa dalam melaksanaka program besar2 di kampung nanti. Bab buat program besor2 ni kome serahkan kepada YB Sahabat saya (YB Dato Sofie Datok Razak dan juga YB Kekanda saya hormati YB. Dr. Saharom untuk mengatur program dimaksudkan dlm cadangan2 dilakarkan dalam Kawasan Budu atau Lipis.

    ii. Berkenaan penambahan AJK, buat ketika ini utk makulman sdra/i dan Kekanda saya hormati, kami ketika ini bercadang melantik 10 oarang AJK sahaja dulu, kami akan melantik AJK Biro2 kepada Sdra/i yang berminat dan suka meyertai Persatuan Ikatanbudu ini, jangan bimbang. Buat ketika ini Ikatanbuda masihlagi dalam peringkat Penaja dan kome AJK bercadang mndaftarkan Ikatanbudu ini dengan nama lai iaitu "KELAB ANAK-ANAK WATAN IBUKOTA"..syarat keahlian kome buka kepada semua orang dalam ADUN Benta dan dibuka juga kepada Ahli Bersekutu (Yang berkahwin dgn orang2 Budu juga boleh mohon) jangan risau. Kome bercadang akan membuat program jamuan hari raya setiap tahun, mungkin tahun ini kome membuat resipi Pulut Kukus makan dgn Taik Monyok dan kemungkinan kome akan cuba buat di Budu pulak satu hari nanti, itupun jika YB Dato' Sofie sahabat saya benorkan sebab kome dah melompat sempadan..kita tengok dulu yeekk??.

    Akhir sekali sekali lagi saya selaku Setiusaha Kelab mengucapkan berbanyaok2 terima kasih diatas cadangan sdra/i terutama sekali cadangan bernas Kekanda saya. Saya mohon maaf jika penjelasan saya tulis selaku Setiusaha Kelab Anak-anak Watan Di Ibukota telah menyinggung perasaan dan naluri sdra/i begitu juga kpd kekanda saya mohon jari sepuluh diatas penjelasan yang panjang lebar ini.
    Teriama kasih.

    Ibrahim abdullah
    http://ibrahim4000.blogspot.com

    BalasPadam