Kg. Budu yang indah permai



Gambor paya menghijau dan Bukit Raya yang membiru membuatkan kita teringet2 zaman masa kita kecik2 dulu, bila batang padi sudah meninggi dan belum berbuah pemandangan paya2 sekitar Budu, Terap, Empau, Rachap, Beluan, Chat, Kemahang, Kg. Mutan, Jerangsang, Tinbesor, Benta, Batu Boya, Jeram Besu (JB), Ulu Atok; amat cantik sekali seperti gambar pemandangan diatas. Kadang2 kita merindui suasana seperti itu.

Bila padi mula masok kome bebudak Kampung bersama2 akan ayoh dan mok masing2 menuai padi guna alat khas yang bermatakan "Razor Blade Cop Buaya" yang disepet ditangan drpd pagi hingga ke petang..panas punya lah teruk berpeloh2...minum air masak bila kehausan...berehat kejap tengahari solat Zuhur...kemudian sambung semula jam 2.30 ptg hingga kesenja...kerja2 ini memakan masa 1 bulan...yang sedapnya padi baru ini bau wangi bila dimasak atas dapor kayu.

Paling tak lupa masa padi ini setengah masak, pesta membuat "KEKALU" dan "EMPING". diadakan setiap Kampung, Paling sedap emping ni buat "SERAWA TELUR" (kuah drpd Telur dicampur dgn gula merah..kemudian emping dicampurkan sekali...Best...!!!

Ketika itu semangat gotong royong, persahabatan, kejiranan dan persaudaraan yang tinggi terjalin antara sdra mara di Kampung kita...sambil bergurau senda.

Moral of the Story:
Perpaduan antara sedara mara dipupuk oleh generasi terdahulu kepada anak2 mereka supaya satu hari nanati akan berlaku nilai2 persaudaraan, tolong menolong, bantu membantu, hormat menghormati, sayang menyayangi dll.

TK

10 ulasan:

  1. Masa nih mana ada dah sawah padi, semua dah nak kena tanam nangka....kalau berlaku krisis makanan dunia (Nauzubillah) makan nangka lah kita...kembung weh....

    BalasPadam
    Balasan
    1. tana nangke anget2 taik aya.
      tek deh ke nangke2nyeh.
      kala perang nok bahan kulit btg nangka pun tek deh.
      bodo pye pojek......he...he.....

      Padam
  2. Tahniah kepada anak-anak kelahiran budu kerana berjaya menghasilkan blog ini, demi mempromosikan Kg kita di mata dunia.

    BalasPadam
  3. "wahai anak-anak kelahiran budu sekelian,wlaupun dimana deme berada berjanjilah!!! suatu masa kita kembali semula ke kg untuk membangunkan semula kegemilangan,kemajuan, keharmonian, kg kita yang begitu dahagakan arus kemajuan& pembangunan." Ikan2 di alo teka lebih sedap dari ikan di sungai langgar, Padi Jambe lebih sedap dari padi dibendang2 aloq staq, Jaaq mata, doomo aarigatoo, anak jati Bukit kolam

    BalasPadam
    Balasan
    1. ok bahan ikan puyu sg langgor je lah kentong

      Padam
  4. assalamualikum,Aper kabor warga kampong wehh..
    kawas ni bukan nye selalu sangek bukak blog ni, sekali sekala je, sebok sangek weh..
    sebulan kali je. tu.. pe.. sambil menyelam minum air,time minum ni..pegi dekat cyber kena bayor mehel pulak tu ..sejam 4 ringgit
    kaweh ni ambik masa 1 jam je, nok nye menulih wehh.. bukan tak suke suke wehhh..
    kiter konsi kongsi idea. bageh amek laaa teh..
    nok beli lap tok mehe, takde duik..
    kala ader sponser teh sedak jugek.
    Ader blok kaweh sukanye..dpt jumpa kawen kawan lame,
    yer lah .. bageh pepaleh,.
    mintok maah la cakap orang budu lepeh ni orang lain tak paha wehh.
    ni nok kirim salam pade demeh semua orang kampung, muge muge panjang umo muroh rezeki,
    ader maser boleh kiter jumpa lagi, kaweh nok bagi pendapat tapi maser tak der wehh, kaweh ni banyk kejer lain lageh... maklom laa keje kuli jee .setakat ni je la kita jumper lain kali jeerr
    assalamualikum warohmatullhiwabarokatuh.
    jangan marroh .. s.u. kaweh ni cuma nok bertegor saper je..hehehe

    dari kaweh.
    Bukit Raya Corporation
    wassalam

    BalasPadam
  5. assalam.....nama kas kalel,,,sapa tak kene kalel budu jawapnya memang nok kena maroh dengan haji ghapo atau peh dengan pak teh ali,,,haha,,bageh betel blog neg,kas tengok gambo budu jadi cantik,,hidup budu,hidup kede musa!!!!

    BalasPadam
  6. anak jati kampung budu18 November 2010 3:15 PTG

    kaweh juga anak kelahiran budu..kaweh lahir nu..dibukit kolam..kaweh bangga dengan deme yg buat blog nie..insyallah kalau dipangjang kan umur kaweh nok balik...juge..nak bagunkan kampung kite..

    BalasPadam
  7. Hattaba123@gmail.com4 Februari 2011 7:40 PTG

    Kah. arap kita yang dah pencen, dan akan pencen nanti baleklah kekampong semula bagi membangunkan kampung kita semula, tidaklah nanti ramai generasi yang akan datang berhijrah ketempat lain.meriah kan kampong kita semula

    BalasPadam
  8. Sala weh....kas bila sebet Budu nih...teringet ke Kedei Papan sederet de Budu nohh...Kedei Ngoh Man, Kedei Alwi, Kedei Chu Manja, Kedie Chu Ali, Kedei Nyang Bunga, Kedei De Labok..teringet2 laa..acu demeh pegi ke Blog ineh..kok..demeh nok rehat/baca2..moh klik neh:
    http://sejarahkgbudu.blogspot.com/

    TK..komeh org Terak...wehh.

    BalasPadam