MKDi...Resepi gulei Keladi + Tempoyok.

Salam sdra/i ..lama kawas tak menulis ruangan MKDI ni..sibuk sikit..jadi hari ni kebetulan free sikit nok juga rasanya menulis cerita2 lama utk dikongsi bersama anak2/adik sekelian...apa nak dituliskan....yang sesuai ...last2 teringat masa kecik2 dulu bersama arwoh mok..di kampong...menetok/mencari keladi ..."sedey met" (senang juga) tapi cerewek sikit...
1. langkoh pertama...Demeh kena siapkan pisau lipat @ pisau landa sorang satu- supaya senang mengerat pelepoh/batang keladi dan juga menyiat anok keladi dalam pelepoh keladi tu (utk pengetahuan ...batang keladi kecik yang nok buat gulei tu..kena ambik anok batang keladi yang belum menyulor keluor dpd pelepoh keladi)
2. Keduanya...kita kena pakai seluor katok/pendek @ kain batik basan/batek lusuh separas lutut supaya kita senang menglangkoh bila mula2 masuk paya tu nanti, lagi pun kalau kita pakai seluor katok ni...kita senang nok buang lintoh paya kalau nye melekat dikaki, betis dll tempat,
3. Kita Kena pakai topi besor ...ala Mexico High Chapperal...sebab kerja menetok keladi ni bukannya sekejap2..kadang sampei 3-4 jam baru dapat 30 - 40 batang...
4. Lagi satu perkara kita kena berkaki ayam jangan pakei kasut...sebab bila kita nok masok paya ....kasut deme nanti "cenana"(terjerelus) dalam lumpur nohh...??
5. Akhir sekali kita kena hisap rokok daun / gulong .....utk menghilang nyamok dgn aggas banyok.
Lepas seme persiapan tu ada..maka kita boleh lah turun ke paya...memulakan langkah pertama...Bismillahirrahmannirrahim....pegi dekat pelepoh/batang pertama tu...kemudian kita tetok/potonglah satu pelepoh/batang keladi.
Bila dah banyok...barulah bawok balik...dibasuh ..
Dah pilih yang terbaik...masuk kan keladi tadi kedalam periuk..masukan air sejuk, masukkan asam tempoyok secukup rasa, lada renit, bawah,masokan daun kesom, serei...kemudian naik kedapor...tunggu...kalau dah "merebek kuohnya" kita kena letok garam......jgn banyok sangat ...Sejukkan sekejap...masuk pirin..angkat..mengkenya bolehlah kita makannn...aauuuwww sedapnya...mok mertua lalu belakang ..pasti tak nampok...tapi kalau mok mertua lalu depan ...dah soh lah nampok..sbb lalu didepan muka.
Moral of the story:
Makna orang Kg. dulu2 memang payah nok makan sedap2...kena berusaha berjam-jam utk dapat smangkok gulei keladi...tapi sekarang nok makan sedap2 ada dimana2...nok pulak di KL, Kuantan, Lipis, Raub, Bentong, Temerloh dll....cakap je..mesti dapat makan sedap..Hinggakan kita semua Obbesiti / gemuk...Itulah namanya Hasil Kemerdekaan dan Keamanan negara kita sekarang.....kita harus berbangga dgn keamanan negara kita..yeeeaakkk??? semoga Slogan 1MALAYSIA. menjadi kenyataan.
Agok2 demelah...ada ke Gulei keladi ni mempunyai khasiat segi perubatan???...Fikir2kanlah.
Wasallam.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan