MKDI..??Afro Look...???




Bila lihat rambut Datok David Arumugam ni...teringat rambut kita dulu, semua org meniru stail rambut dia ketika tahun 1970an..dan 80an dulu....masalahnya nok jaga rambut ni bila menyikat...kita kena beli sikat macam garpu...hehehe...??..TERIIMMAA kasihhhh..??

MKDI...??? Cross Country Sekoloh Budu..??

MKDI...Pada tahun 1970an..Sekolah Menengah (R) Kebangsaan Budu (Nama sebelum ditukar kepada SMPGAS skrg)..telah mengadakan Cross Country pertamanya....Kome pun tak tahu mende Cross Country ni masa tu...tanya dgn Cik Gu..rupa-rupa "LARI MERENTAS DESA"...Perlumbaan bermula daripada Padang depan Asrama Lelaki..kome panggil masa tu Padang Batu Lada..sebab batunya keras dan berwarna orange...kalau kita jatuh atas padang ni.......pasti kita akan luka tapak tangan dan juga lutut..pedeh macam kena Lada....lokasi Padang itu terletok...ditapak Bangunan Sekolah 3 Tingkat sekarang...Jadi, sebelum bermula larian... kome diberi Gula Glukos sesudu kecik setiap orang oleh guru2 sukan masing-masing ...konon2 utk advange/lebihkan tenaga...supaya dapat No. 1 atau sekurang2nya In Time...ada juga Cik Gu lain menyapukan minyok kuda kpd murid masing2...supaya bila belari macam kuda lumba...konon...tapi bila sapu minyok ni dibetis..bukan lari macam kuda lumba...tapi lari macam kuda padi....ada setengohnya ...dah lembek...di tengoh2 jalan perlumbaan....Jadi, semua peserta akan dilepaskan oleh Guru Besor masa tu..Cik Gu Jamlus..ayah Kama...(Mana Kama ni sekarang...last jumpa dia mesyuarat GPMS 2 tahun dulu)...bila kome mula dilepaskan ...kome pun dengan semanget berkobor2...belarilah sekuat hati...keluar melalui pintu pagor besor yang menghala ke Kg. Terap nun.....meluteng-luteng seme kome lari...sebab belum leteh lagi...putih..putih..putih..tapok kaki alri...ada yang hijua...hijua...tapak kaki lari...sebab demenya pakai kasut Badminton Master.... tapok kasut ni hijau...kome lari kuat2..potong memotong...celoh menceloh...ciluk..menciluk...menuju ke jambatan kayu di Kg. Terap....kemudian ..naik bukit cenerung...ada satu pokok derian besor disitu....dekat2 rumoh Atan Chu Omor......kome...terus lari melalui depan rumah Arwah Rostam.......terus lari ke Kipas Kecik ...depan surau Terap lama....menuju ke Kipas Besor...lau dekat pokok-pokok Kundang di Kipas Besor...terus...ke Jerning dekat rumah Aziz Abu Hanifah..(Class mate kome ni...!!!)....keluor ke Jalan Besor (batu) yang menghala ke Chat...lari...koner ke kiri....menuju ke Empau ...sampei depan rumah .....Rahman Akub...belok kanan......lari lagi ke Seberang Teka dekat romoh Lan Said..kemudian kome melalui rumoh Kama...kemudian melintas Sungai Teka/Lubuk Sejuk dan kome cross Titi Batang Kelapa....naik bukit sikit ....lalu dekat rumoh...Arwah Cik Gu Nil..(Aki Rahim Pilot)...kemudian ke Napel...terus ke Jalan Raya Budu ...terus...ke sekolah dan tamat ditempat bermula...Sapa yang dapat nombor satu kome tak tahu...sebab kome kumpulan Corot...Kome Disqualified sebab dah terlebih masa....tak dapat point...ada setengoh kawan2 kome...masa belari tu.....ada yang berhenti tengoh jalan...memanjat pokok nyor (kelapa) ...Minum Air Nyor Muda...sampei kembong perut....Jadi Moral of the story MKDI ni......Melalui Sukan kita dapat menimba berbagai bagai pengalaman berguna dan menyeronokkan...wassalam.

Mari tengok panduan CARA ONLINE (url) dan lain2..




.. JANGAN SESEKALI LOGIN atau BUAT TRANSAKSI GUNA e-mail, pastikan URL yang betul..

Dulu-dulu kat kg tak ade pon bende2 ni.. pakai duit siling jer.. berat pokek kalau dah bayok .. nak tengok wayang pon kena beratur beli tiket.. sekarang beli tiket nak terbang (airasia) dah guna ONLINE weh..

MKDI....Jambatan Kayu Kg. Cherang...??

MKDI...??? Kenangan jambatan kayu menghubungikan Kg. Tengoh (Atan Labok) ke Cherang...Jambatan ini dibina dalam tahun 1970..sebelum ada jambatan ni...kome ikut atas batas paya ...depan rumoh kawas ke perigi besor Atan Labok...dekat perigi beso itu ada pokok limau kasturi dan jambu meroh....terus ke padang...yang paling tak boleh lupa kalau musim orang kampong mencangkul paya nok buat tanaman padi...batas tu jadi lecoh betoi...bila hujan lagi terok..jadi, kalau nok pegi sekolah esoknya ..kena pijak hati2...silap2 haribulan ...terjerloh kedalam paya..kasut kotor..baju kotor..muka pun jadi Rambo...alamat tak pegi sekolohlah...cutiii...???dgn terbinanya jambatan kayu itu seribu rahmat...basikal sampei depan romoh.

SELAMAT HARI GURU - 16 Mei....

MKDI..???

Sempena Hari Guru yang jatuh pada 16 Mei setiap tahun, maka marilah kita semua mengucapkan SELAMAT HARI GURU KEPADA SEMUA GURU/BEKAS GURU/PENSYARAH dan cik gu silat gayung, lincah, dll...juga guru kaka...guru kawad dll..kategori. Kawas masih teringat2 jasa Cik Gu Kelas yang hari2 menunjuk ajor kita tak jemu2...kadang2 demenya memang Tension dgn kerenoh bebudak...tapi akhirnya kita semua dapat juga dibentuk oleh cik gu2 tadi...sekurang2nya...menjadi manusia berguna kepada agama, bangsa dan negara...dan tidak menyusahkan...jadi, kawas respect dengan semua guru yang mengajor kawas yang bermula daripada cik gu darjah 1 dulu iaitu (Cik Gu Udin langsir putih kuning), Darjah 2(Cik Gu Zakaria Pendek); darjah tiga (Cik Gu Bakri - Vespa Labu); Darjah 4 (Cik Gu Ahmad - rambut kerinting lembut bergulung2), Darjah 5 (Cik Gu Zaiton penjom yang garang); Darjah 6 (Cik Gu Rani yang serius tapi baik hati - jurulatih bolasepak kome), Tingkatan 1 (Cik Gu Ghazali Sega), Tingkatan 2 (Miss Tai - wife mr. Tong), Tingkatan 3 (Cik Gu Selamat - bung karno), Tingkatan 4 (Cik Gu Jamil jawa), Tingkatan 5 (Mr. Tan Bun Tek - suara garau), Masa belajor Yayasan Anda (Cik Gu Mohamad Misai, Cik Gu Radhi, Cik Gu Nizam - sekarang dah jadi Penerbit Filem), Masa di Uitm Shah Alam - ramei antaranya (Tuan Syed Ali, En. Mohammad, En. Zahari dll.). Deme semenya ni...memang banyok jasa2nya kepada kawas dulu2...mungkin demenya ni ada lagi atau mungkin dah pergi menemui Allah..kawas doakan roh semuanya ditempatkan dengan orang2 yang soleh..ALFATIHAH UNTUK CIKGU2 SEMUA. Tk. Wassalam.

Sape boleh buat..

Untuk meringankan kepala.. jom kita tengok show..
Dulu-dulu show kat sek.. atau budu.. pasal silap mata jer..

Selamat Hari IBU ...

Sempena Hari IBU semalam.. hayati lah lagu ini..


Khas buat semua ibu-ibu dan untuk ibuku jua.. yang masih keuzuran, semoga diberikan kekuatan untuk dirinya.. AMIN..
Orang kata aku lahir dari perut mak..

Bila dahaga, yang susukan aku....mak
Bila lapar, yang suapkan aku....mak
Bila keseorangan, yang sentiasa di sampingku.. ..mak
Kata mak, perkataan pertama yang aku sebut....Mak
Bila bangun tidur, aku cari....mak
Bila nangis, orang pertama yang datang ....mak
Bila nak bermanja, aku dekati....mak
Bila nak bergesel, aku duduk sebelah....mak
Bila sedih, yang boleh memujukku hanya....mak
Bila nakal, yang memarahi aku....mak
Bila merajuk, yang memujukku cuma....mak
Bila melakukan kesalahan, yang paling cepat marah....mak
Bila takut, yang tenangkan aku....mak
Bila nak peluk, yang aku suka peluk....mak
Aku selalu teringatkan ...mak
Bila sedih, aku mesti talipon....mak
Bila seronok, orang pertama aku nak beritahu.....mak
Bila bengang.. aku suka luah pada..mak
Bila takut, aku selalu panggil... "mmaaakkkk! "
Bila sakit, orang paling risau adalah....mak
Bila nak exam, orang paling sibuk juga....mak
Bila buat hal, yang marah aku dulu....mak
Bila ada masalah, yang paling risau.... mak
Yang masih peluk dan cium aku sampai hari ni.. mak
Yang selalu masak makanan kegemaranku....mak
kalau balik ke kampung, yang selalu bekalkan ulam & lauk pauk.....mak
Yang selalu simpan dan kemaskan barang-barang aku....mak
Yang selalu berleter kat aku...mak
Yang selalu puji aku....mak
Yang selalu nasihat aku....mak
Bila nak kahwin..Orang pertama aku tunjuk dan rujuk.....mak

Aku ada pasangan hidup sendiri....

Bila seronok, aku cari....pasanganku
Bila sedih, aku cari....mak
Bila berjaya, aku ceritakan pada....pasanganku
Bila gagal, aku ceritakan pada....mak
Bila bahagia, aku peluk erat....pasanganku
Bila berduka, aku peluk erat....emakku
Bila nak bercuti, aku bawa....pasanganku
Bila sibuk, aku hantar anak ke rumah.....mak
Bila sambut ulangtahun perkahwinan.. Aku bagi hadiah pada pasanganku
Bila sambut hari ibu...aku cuma dapat ucapkan “Selamat Hari Ibu”


Selalu.. aku ingat pasanganku
Selalu.. mak ingat kat aku
Bila-bila... aku akan talipon pasanganku
Entah bila... aku nak talipon mak
Selalu...aku belikan hadiah untuk pasanganku
Entah bila... aku nak belikan hadiah untuk emak


Renungkan:

"Kalau kau sudah habis belajar dan berkerja... bolehkah kau kirim wang untuk mak?
mak bukan nak banyak... lima puluh ringgit sebulan pun cukuplah".
Berderai air mata jika kita mendengarnya........


Tapi kalau mak sudah tiada...........

MAKKKKK...RINDU MAK.... RINDU SANGAT....

Berapa ramai yang sanggup menyuapkan ibunya....

berapa ramai yang sanggup mencuci muntah ibunya.....

berapa ramai yang sanggup mengantikan lampin ibunya.....

berapa ramai yang sanggup membersihkan najis ibunya.......

berapa ramai yang sanggup membuang ulat dan membersihkan luka kudis ibunya....

berapa ramai yang sanggup berhenti kerja untuk menjaga ibunya......

dan akhir sekali berapa ramai yang sembahyang JENAZAH ibunya......

Seorang anak mendapatkan ibunya yang sedang sibuk menyediakan makan malam di dapur lalu menghulurkan sekeping kertas yang bertulis sesuatu. Si ibu segera mengesatkan tangan di apron menyambut kertas yang dihulurkan oleh si anak lalu membacanya.Kos upah membantu ibu:

1) Tolong pergi kedai : RM4.00
2) Tolong jaga adik : RM4..00
3) Tolong buang sampah : RM1.00
4) Tolong kemas bilik : RM2.00
5) Tolong siram bunga : RM3.00
6) Tolong sapu sampah : RM3.00
Jumlah : RM17.00

Selesai membaca, si ibu tersenyum memandang si anak sambil sesuatu berlegar-legar si mindanya. Si ibu mencapai sebatang pen dan menulis sesuatu di belakang kertas yang sama.

1) Kos mengandungkanmu selama 9 bulan - PERCUMA
2) Kos berjaga malam kerana menjagamu - PERCUMA
3) Kos air mata yang menitis keranamu - PERCUMA
4) Kos kerunsingan kerana bimbangkanmu - PERCUMA
5) Kos menyediakan makan minum, pakaian, dan keperluanmu -PERCUMA
Jumlah Keseluruhan Nilai Kasihku - PERCUMA

Air mata si anak berlinang setelah membaca apa yang dituliskan oleh siibu. Si anak menatap wajah ibu,memeluknya dan berkata,

"Saya Sayangkan Ibu". Kemudian si anak mengambil pen dan menulis "Telah Dibayar" pada mukasurat yang sama ditulisnya.

1 orang : Kamu tidak sayangkan ibumu
2-4 orang : Kamu sayang ibumu
5-9 orang : Bagus! Sayang jugak kamu kepada Ibumu
10/lebih : Syabas!Kamu akan disayangi Ibumu