Payong Pelepah Pisang...

Teringat Masa Lalu....pagi ni hujan lebat betul di lembah klang...drpd Damansara ke KL..lalu jalan bangsar, kemudian melalui jln Travers ..depan Muzium..jln dah jem...rupa2nya depan Institut Kesihatann Umum (IMU) air dah naik/bertakong...semua kereta mengimpit ke kanan...nak elok/elak kan air bertakung dikiri. Keadaan hujan yang sama gini....Teringat kawas masa sekolah rendah dulu...tak silap dalam darjah 4 dulu..bila hujan lebat macam ni...punya lah seksa nok ke sekoloh...sejuk...air bertakong ditepi jalan...payong kertas tak ada...oleh kerana itu mok2 kome zaman tu...sebuklah mencantas daun pisang dgn pelepah2nya sekali panjang2..tujuannya adalah utk memberi kepada anok2 masing2 BUAT PAYONG..kalau ada 5 beradik...maka 5 pelepah daun pisang kena korban...jadi, bila berpayong dgn daun pisang ni dalam hujan lebat ini...kepala kome memang tak basoh...tapi siku mengalir air sampei ke baju kemudian ke buku...maka habislah baju dgn buku basoh...sapai ke sekolah buku lembab kasut basah...he..he..he...tapi sekarang negara dah maju kedepan....payong pun muroh2...zaman dulu payong mehel...yang ada pun payong orang mati jeerrr..itu pung susoh dapat...so, MORAL OF THE STORY/PENGAJARAN CERITA...NEGARA KITA DAH MAJU...tak ada lagi anok2 orang Kampung kita berpayong daun Pisang??. Waasallam...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan